Guerilla marketing

Guerilla marketing gaat buiten het gebaande pad

Guerilla marketing probeert op slimme en onconventionele manier producten, merken en diensten onder de aandacht van mensen te brengen. Vaak gaat het erom om snel op actuele gebeurtenissen in te spelen en wordt gemikt op een stukje free publicity. Dat lukt in sommige gevallen en in sommige gevallen niet. Meestal zijn de budgetten voor guerilla marketing bescheiden, dus creativiteit en improvisatie zijn belangrijke eigenschappen van een guerilla marketing bureau.

Lachende promotors die flessen Heineken 0.0 omhoog houden tijdens promotie in de winkel

Guerilla marketing betekent snel moeten kunnen schakelen

Vaak wijkt de actiemarketing af van de lange termijn strategie, het instrument kan echter ook heel goed bijdragen aan de omzet van uw producten en diensten op de lange termijn. Zo kunnen goed opgezette winkeldemonstraties niet alleen direct een veelvoud van de normale weekomzet genereren. Er zijn aanwijzingen en onderzoeken die uitwijzen dat er jaren later nog steeds meetbare effecten zijn in de vorm van nieuwe kopers die ooit door de demo in aanraking zijn gekomen met een bepaald product of dienst en nog steeds kopen. Datzelfde geldt voor street sampling.

Guerilla marketing & free publicity

Actiemarketing is vaak gericht op de zogenaamde ‘korte klap’ door het beïnvloeden van het (aankoop)gedrag van mensen. Door tijdelijk de verhoudingen binnen de communicatiemix te veranderen probeert de marketeer in eerste instantie de resultaten (bijvoorbeeld verkoop) een snelle impuls te geven. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak door de waarde te verhogen en/of de prijs te verlagen en vaak worden daarbij ook fieldmarketinginstrumenten ingezet. U kunt daarbij denken aan productsampling, instore demonstraties en merchandising.

Promotiemedewerkster in gesprek met geïnteresseerden over Bolletje terwijl ze producten uitdeelt

Guerilla marketing met durf

Je niet uitsluitend bezighouden met wat allemaal niet mag, maar kijken naar de mogelijkheden. Daar draait het om bij guerilla marketing. Lef, hoge handelingssnelheid en een goed boerenverstand. Onder het motto ‘wat niet kan, kan dus toch…!’, hebben wij al vele succesvolle guerilla acties uitgevoerd voor vooraanstaande merken. Zint u ook op iets opvallends en nog nooit eerder vertoonds? Bel gerust met Monsterscore op +31 20 5800 982.