nieuws

Effecten van sampling aangetoond met onderzoek

Sampling bereikt jaarlijks vele miljoenen mensen en éénderde van de mensen die een sample probeert, koopt dat nog tijdens diezelfde winkeltrip. Qua aantal contacten dat kan worden gemaakt, kan sampling zich meten met de andere massamediale instrumenten. De mogelijkheden om miljoenen mensen te bereiken middels sampling, biedt Monsterscore u als marketeer. U zegt het maar: hoeveel contacten wilt u maken?

Vrouwen proberen bolletje ontbijtgranan aangeboden door een jonge merchandiser op een outdoor event en beurs
Lachende promotors die flessen Heineken 0.0 omhoog houden tijdens promotie in de winkel

Sampling geeft
onmiddelijk resultaat

Sampling genereert aanzienlijk resultaat als het gaat om merkbekendheid, verkopen en merkentrouw. Uit een recent onderzoek naar sampling uit 2008 komt naar voren dat meer dan de helft van de mensen die een sample krijgen (58%) aangeven het product (nogmaals) te gaan kopen. Bij het onderzoek worden consumenten in 3 groepen onderverdeeld: 1. Nieuwe aanwinsten: mensen die nog nooit met het product in aanraking kwamen 2. Bekeerlingen: mensen die wel van het product hebben gehoord, maar het nooit kochten 3. Eerdere kopers: mensen die het product ooit eerder kochten.

 

85% van de Eerdere Kopers en 60% van de Bekeerlingen gaven aan dat ze het gesamplede product zouden gaan kopen. Sampling spoorde bijna de helft (47%) van de Nieuwe Aanwinsten aan om het product te gaan kopen.

Nieuwe mogelijkheden
met sampling

Dit is natuurlijk belangrijk nieuws voor de marketeer die op zoek is naar alternatieve directe, maar ook langere-termijn instrumenten om consumenten te beïnvloeden, met een hoge ROI. Uit dit onderzoek blijkt dus dat sampling effectief is om nieuwe klanten in een merk te trekken, maar tegelijkertijd ook veel doet bij mensen die al eerder met het product in aanraking kwamen.