Verkoopdemonstraties
Naast directe verkopen op de dag van de demonstratie, genereren verkoopdemonstraties ook langdurige effecten op het opbouwen van marktaandeel door het aantrekken van nieuwe kopers en het stimuleren van herhaalaankopen.
De pay-out berekening van verkoopdemonstraties
Verkoopdemonstraties zijn een bruikbare tool voor brand managers omdat zij trial genereren, maar gelijk ook een meetbare verkoopimpuls geven door de tellingen op de dag van de actie. De snelle feedback uit de verkoopdemonstraties in termen van verkopen zorgt ervoor dat het instrument vaker een integraal onderdeel uitmaakt van de lanceringstrategie van veel nieuwe producten. Marketeers willen die producten zo snel mogelijk bij de consument in huis krijgen zodat ze het nieuwe merk of product een vliegende start kunnen geven en gelijk een piek in de verkopen kunnen rapporteren.
Maar hierin ligt ook een probleem: door alleen te focussen op de directe verkopen op de dag van de verkoopdemonstraties, wordt voorbijgegaan aan de werkelijke effecten. Bovendien lijken verkoopdemonstraties met kosten van € 200 tot € 300 per winkel met deze insteek duur.
Verkoopdemonstraties bouwen marktaandeel
Verkoopdemonstraties zorgen voor nieuwe kopers
Verkoopdemonstraties zorgen voor nieuwe kopers en zorgen ervoor dat die kopers terugkomen. Misschien kochten ze eerder een ander merk, maar ze kopen nu ook het merk waarmee gedemonstreerd wordt. Uit onderzoek blijkt niet of ze de volgende keer weer het oude (andere) merk kochten, maar ze kochten in ieder geval het gedemonstreerde merk opnieuw! Vast staat daarmee dat verkoopdemonstraties zeker nieuwe kopers in een merk trekken.